Hoe vaak een massage?

Het is belangrijk om in dit kader eerst even drie zaken te weten over massage.


1. Het effect van massage volgens onderzoek: Iedereen die zich geregeld laat masseren, zal dit herkennen. Hoe regelmatiger gemasseerd, hoe beter en sneller je lichaam erop zal reageren. Bij massages die je ver uit elkaar plant, gaat dit effect verloren. Da’s geen ramp maar wel jammer – van je investering, je tijd en je gestelde doelen.


2. Een enkele massage kan een langdurig bestaand probleem niet ‘fixen’. Het heeft dagen, weken, soms jaren geduurd om klachten te ontwikkelen. Dit wordt niet in één massage-uurtje opgelost.


3. Sport- en ontspanningsmassage is geen therapie. Massage is een aanvulling op je leef- en beweeggewoonten en de eventuele behandeling van huisarts, specialist of fysiotherapeut. (Maar wel een hele goeie aanvulling, overigens)

De richtlijnen:

  • Wanneer je massage wilt opnemen als onderdeel van een gezonde levensstijl(afvallen, gezond eten, meer bewegen, minder stress) dan is eenmaal per maand een passende frequentie.

  • Als je bijzonder stressvolle tijden beleeft of langdurig op de toppen van je kunnen presteert, dan kan een behandeling van elke een à twee weken je een noodzakelijk patroon van ontspanning bieden.

  • Sporters die zwaar trainen of intensieve workouts doen, komen bij voorkeur een tot twee keer per week. Zo kunnen zij de flexibiliteit en conditie van hun spieren op peil houden. In tijden van minder intensieve training of recreatief sporten is elke drie à vier weken voldoende.

  • Wil je onderzoeken of massage kan helpen bij een vorm van chronische spierpijn, spierspanning of andere fysieke klachten, dan doe je er goed aan om de eerste tijd zeer frequent te komen. Wekelijks een bezoek aan de masseur in de eerste vier tot zes weken geeft zowel de masseur als jezelf een goed beeld van het effect van de massage. Daarna kun je samen bepalen of en hoe je verder gaat.

  • Heb je acute klachten en wordt massage geadviseerd door huisarts, fysio of specialist? Dan kom je minimaal een keer per week, in eerste instantie meestal voor een kortdurende behandeling. Na drie weken moeten de klachten duidelijk verminderd zijn. Daarna kijk je met de behandelend masseur of en hoe je verder gaat om de klachten verder te behandelen en in de toekomst te voorkomen.                                                                                                                                                                                                            

Belangrijkste richtlijn: iedere persoon is uniek. Bovenstaande punten zijn aanwijzingen, geen strakke kaders. In de praktijk kun je, bijvoorbeeld op basis van deze adviezen en die van je eventuele behandelaar, gaan uitvinden wat voor jou werkt. 

‘Ik mis nog twee richtlijnen. De massagefrequentie is ook afhankelijk van m’n agenda en m’n portemonnee.’ 

 

Ja, ook tijd en geld spelen vaak een grote rol, bijvoorbeeld wanneer je een jong gezin hebt, een eigen zaak runt of voor een ouder of gezinslid zorgt. Bespreek dit met je behandelaar voor een passende massagefrequentie.

© 2016 by Contour Massage

KVK 66568595  - Rekening nr: NL65 INGB 0007 4149 85 - BTW NL002089086B03

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon